Главная Случайная страница


Полезное:

Как сделать разговор полезным и приятным Как сделать объемную звезду своими руками Как сделать то, что делать не хочется? Как сделать погремушку Как сделать так чтобы женщины сами знакомились с вами Как сделать идею коммерческой Как сделать хорошую растяжку ног? Как сделать наш разум здоровым? Как сделать, чтобы люди обманывали меньше Вопрос 4. Как сделать так, чтобы вас уважали и ценили? Как сделать лучше себе и другим людям Как сделать свидание интересным?


Категории:

АрхитектураАстрономияБиологияГеографияГеологияИнформатикаИскусствоИсторияКулинарияКультураМаркетингМатематикаМедицинаМенеджментОхрана трудаПравоПроизводствоПсихологияРелигияСоциологияСпортТехникаФизикаФилософияХимияЭкологияЭкономикаЭлектроника






О еже каковы ереси в великороссийстей церкви содержатся их же ради подобает обращающихся покрещевати





Ересь первая нынешния великороссийския церкве есть, юже привнесе Никон, сопротивно святым отцем мудрствуя, подобно же арменом. армени убо, двою естеству во Христе не проповедуют, но едино. исповедающыя же два естества во Христе проклинают. и на кресте Божество страдати исповедуют. Якоже блаженный Иоанн Никейский в слове своем, и Иларион Мегленский обличают. и в Минеи четии, августа 30, в житии Иоанна патриарха. и Бароний лета 511, и 513. их же приходящих к соборней церкви, святый Иоанн митрополит Никейский, в слове своем, еже писа к Захарии соборному великия Армении, повелевает святым крещением совершенно крестити паки, сице глаголя [Кормчая, лист 636 и Никон Черныя горы, в слове 63 великия книги]: [Яко ни рукоположения имут, но чюжди суть всякаго рукоположения. тмами бо в ереси впадши, и от соборныя церкве отчюждившеся, и от кесарийския церкве поставления не приемлюще, како не суть всячески несвященнии, и безрукопоставлении; и иже от них крещаемии, отнюд язычницы некрещени]. еже утверждает и преподобный Никон Черныя горы, в слове 63, великия книги. имже согласно и ноконопоследствующии архиереи, и прочии вси российстии народи по новопечатным книгам, назнаменование себе слагают три первыя божественныя ипостаси, Отца, и Сына, и Святаго Духа. в коем своем триперстном сложении, двою естеств во Христе Бозе не изобразуют. совокуплением бо триех перстов, едино точию естество Святыя Троицы исповедается, двою же естеству Христову не изъявляется. исповедающыя двема перстома два естества во Христе Бозе анафеме предают [Скрижаль, лист 806]. и тако треми персты знаменающеся имиже три божественныя ипостаси исповедают, крест страдания на себе воображают, аки бы Божество на кресте страдало едино. чесо ради святая церковь не знаменающихся двема перстома, клятве предает, сице светлым гласом вопиющи: [Иже аще не знаменается двема персты, якоже и Христос, да будет проклят]. Стоглав, глава 31. И аще убо армен повелевают божественнии отцы паки святым крещением, приходящих к соборней церкви, очищати, яко нечестивво Божество Пресвятыя Троицы умствуют на кресте страдати. како не подобает и от новодействуемое имущих крещение, иже смудрствующе арменом, аще и не словесы, но самою вещию показуют божеством Троицу страдати на кресте, обращающихся ко благочестивей христианстей вере, паки совершенно святым крещением крестити? всяко подобает. слышим бо яко еретическое крещение несть крещение, но паче сквернение [Карф. прав. 73]. якоже в толковании 19 правила, перваго вселенскаго собора явствует [Потребник, лист 575]: [Первое бо крещение несть крещение, понеже еретическо бе]. сие же прияша святии отцы от самых самовидец Слову и премудрости божественных апостол, еже еретическое крещение не в крещение вменяти. ибо божественнии апостоли тако в своем правиле запечатлеша [прав. святых апостол, 46]: [Епископ или презвитер, или диакон, аще еретическое приимет крещение, или жертву, таковыи да извержется]. и аще тако есть, убо безпрекословне подобает паки святым крещением крестити.

2: Юже привведе Никон. несогласно святым отцем мудрствуя, согласно же Евтиху и Диоскору. ибо Евтих и Диоскор, по сказанию 4-го вселенскаго собора [Кормчая в предисловии 4-го собора, лист 93], Господа нашего Iсуса Христа, единосущна убо Отцу исповедаста, о вочеловечении же Его хулу глаголаста. и бежаста Несториева разделения, два сына глаголющаго, и во ино зло от разделения впадоста. ибо двема естествома, божеству же и человечеству, по совокуплению убо смеситися, и во едино сотворитися естество, нечестиво проповедаста. их же от ереси их обращающихся, ко святей соборней апостольстей церкви, Тимофей презвитер великия церкве во изложении о приходящих от ереси, к благочестивей вере, исчитая еретик имена, повелевает крестити, сице глаголя [Кормчая, лист … на обор.]: [и несторианы же, и евтихианисты, и севирианы, и иже от подобных им ересей, подобает им творити записания, и проклинати им свою ересь, и Нестория и Евтихия, и Диоскора, и Севира, и прочия началники таковым ересем, иже тех мудрствующыя, и вся яже прежде воспомянутыя ереси, и тако восприимати им святое крещение]. Подобне сим и Никону последствующии, в сложении перстов, обою таинству веры изъявление, и согласно святым богословцем правоверное исповедание древлеправославныя церкве [треми бо сложенными персты, таинство Святыя единосущныя Троицы исповедается, двема же совокупленнома перстома, таинство смотрения Христова, во двою естеству, во единой же ипостаси изображается, якоже святии, Феодорит, Максим Грек, и Петр Дамаскин, и прочии явственно научают]. По новопечатным книгам, несторианьским разделением порицающе, и ертичеством неправедно хульствующе проклинают. и онаго аки несторианскаго разделения бежаша. сами же в сложении трех перстов, коими равенство триех ипостасей, соединением тех же перстов, единосуществие Святыя Троицы исповедающе, теми же перстами, в том же соединении, и смотрение воплощения Слова Божия изъявляти мудрствуют, сливающе воедино естество. якоже во Псалтырех новопечатных в полдесть явствует [Псалтырь новопечатная в полдесть. Скрижаль, лист 806]: [Яко во оном триперстном сложении заключается вся тайна Святыя Троицы, вкупе и смотрение воплощения]. такожде и в Скрижали [лист 99 и 409]: [Да не отлагаем оба таиньства первыми великими персты исповедати Святыя Троицы, глаголю и смотрения Бога Слова]. и паки: [Умно услышим. да не прелщаемся сугуба быти Христа]. якоже Евтих и Диоскор. в каковом новопечатных книг новоучителстве, еже в трие перстов совокуплении, три божественныя испостаси изъявляюще, ту же и воплощение Сына Божия изобразующе слиятелно и нечестиво во едино естество божество и человечество смешающе, подобно Евтиху и Диоскору, проповедуют. Чесо ради и от новодействуемое имущих крещение, яко от евтихианистов и диоскоритов приходящих к истинней христианстей вере, подобает паки от ересей их совершенно святым крещением очищати. Негли речет кто, яко правило 95 шестаго вселенскаго собора, диоскорян и евтихиан, по проклятии своих им ересей, повелевают точию миром помазовати, сице бо глаголет [Кормчая, глава 17, лист 205]: [Обращающихся от еретик, сице приемлем, арианы, македонианы, и наватианы же, иже и чистии именуются: несторианы, и четыредесятники, иже суть средницы, и аполинарианы, и евтихианы, и северианы, и иже от подобных им ересей, проклинающыя вся ереси, и с ними и свою, помазуем святым миром, темена, очи, ноздри, уста, уши, и знаменающе я глаголем, печать дара Святаго Духа]. Кормчая, глава 17. Вемы убо известно вемы, яко сие правило от именованных в нем еретик, обращающихся к православней вере, повелевает точию миром помазовати. но не просто ниже туне. понеже бо по сказанию Матфея Иеросалимскаго [Матфей Властарь, в правиле 47 свв. апп. состав 2, глава 1]: [миропомазание часть крещения есть. явление бо и сие и оно погребения и воскресения]. имже бо мажущиися освящаются, якоже сказует Матфей Властарь в правиле 47, иже в Лаодикии собора, сице глаголя: [Лаодикийскаго же, 47, и святым помазовати миром просвещаемых повелевает, себо молитвами и призыванием Святаго Духа освящаемо помазующих освящает, и причастники Христова небеснаго царьствия устрояет]. состав 2. Аз же вопрошаю, рцы ми, что подобает, егда не обретается миро, со от еретик обращающимися творити? понеже святое миро от единаго точию архиерея освящается, якоже глаголет святый Симеон Солунский: [Ныне же вместо рук, то освященныи именуемыи мир, а освящающиися не от священников, но от патриархов и архиереов священными молитвами, и благословеньми. Ниже: миро же не елей просто, но освященными молитвами в жертвенике от архиереов Христовых]. глава 43. убо ли тако просто приимати, всяко обрящется приемляй таковых под запрещением правил святых апостол, 46, и 47. ибо оная повелевают от еретик приходящих без изъятия покрещевати. и святый Василий Великий светило церковное, в первом своем правиле глаголет [Кормчая, лист 224]: [от еретика крещение не приятно]. сии же не беша раскольницы, но еретицы, по сказанию 95 правила, 6-го вселенскаго собора.

Сего ради и блаженный Тмофей повелевает от ереси их обращающихся покрещевати. И аще убо тогда, егда архиереи благочестивии быша, егда святое миро от освященных архиереов, освящаемо в церквах содержашеся, Тимофей евтихиан и диоскоритян, обращающихся от ереси их, повелевает покрещевати. колми паче ныне, от новодействуемое имущих крещение евтихианом и диоскоритяном смудрствующим, в толикое нужды время, егда благочестивых архиереов не обретается, иже бы святое миро освятили, егда православных священников несть, иже бы оным помазующе я освящали, безотрочне подобает, святым крещением от ереси их очищати.

3: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже привсади Никон, сопротивно святым отцем мудрствуя, подобно же единоволником. якоже убо единоволцы едину точию волю исповедаху быти в Господе нашем Iсусе Христе, и едино хотение [януария в 21 день, в житии преп. Максима Исповедника]. родижеся та ересь ис преждебывшия ереси Евтихиевы, яже едино токмо естество во Христе быти блядословяше, сопротивно православному исповеданию утверждающему два в Господе Бозе нашем воплощеннем быти естества, такожде и две воли, и два хотения, и действа два особно коегождо естества. обаче во едином лице Христове. не во двойце естестве несмесне познаваемыи. произыде же от ияковит, сицевым образом [Бароний лето Господне 629; Ираклия 20 лист 751; Феофан и Кедрин в летописи иаковитов патриарх]: царю Ираклию живущу во Иераполе, прииде к нему патриарх ияковитов Афанасии. и наченшейся о вере беседе, обещася ему кесарь дати епископство во Антиохии, аще Халкидонский собор приимет, и два естества во Христе Бозе нашем исповесть. он же абие обещася сие сотворити, но лестно, и до времени кесаря прелщая. ниже: Егда бо ложно прия собор Халкидонскии той Афанасии, вопроси кесаря: аз уже [рече] два естества во Христе исповедую, о воле же и действии, едина ли есть, или две? кесарь не умея на сие отвещати, вопроси Сергия Константинопольскаго патриарха, иже сущь и от родителей ияковитов отписа: яко едину волю, и действо едино, подобает исповедати в Господе нашем Iсусе Христе. Ниже: Такожде оныи ияковитов Афанасии, с радостию на сие преклонися, ибо по его ереси бяше сие. идеже бо едино есть естество, тамо и воля едина. Бароний, лето Господне 629.

Которых ияковитов, Тимофей презвитер великия церкви, во изложении о приходящих от ересей, к соборней церкви повелевает покрещевати, сице глаголя [Кормчая, лист 635]: [и несторианы же, и евтихианисты и северианы, и иже от подобных им ересей, подобает им творити записания и проклинати свою ересь, и Нестория, и Евтихия, и Диоскора, и Севира, и прочия началники тем ересем, иже тех мудрствующыя, и вся яже прежде помянутыя ереси: и тако воспринимати им святое крещение]. зде не видится воспоминати иаковит. но выше в том же изложении исчисляя еретиков именословне по Севире воспомяну иаковит. зде же по Севире рече и прочия, сокращенне. откуду явственно показуется, яко подобает и единоволников паки крестити. понеже ересь их есть прозябение иаковит, порождение же Евтихово. и преподобный Максим Исповедник глаголет: [Иже сами от себе прокляти суть, и от поместнаго собора бывшаго в Риме извержени, и от священства отчюждени. тии кая совершают таинства, и который дух приходит на тех]. Минея четия, генваря в 21 день, в житии. О таковых бо Иоанн Никейский митрополит, страшно вопиет глаголя: [Аще бо тмократицею прокляти бывше, и диаволу предани, како от анафем и от клятв благословение изыдет и како диавола духовное и святое дело совершается?]. в слове на армены. Согласно единоволником и никонопоследствующии, по новопечатным книгам, отринувше вседоброе исповедание древлеправославныя церкве еже двема перстома занменатися, в коем знаменовании два естества Христова исповедаются, божественное и человеческое, и две воли, и два хотения, и два действа, вместо оного новоуставиша, три первыя персты назнаменование крестное слагати, в коем триех перст сложении, едино точию естество божественное Святыя Троицы исповедается, двоих же естеств Христовых, божественнаго и человеческаго не изъявляюще же двою естеству, не исповедуют двою волю, и двою хотению, и действу двою. и тако едино естество во Христе Бозе исповедающе, аще и не словесы, но самеми вещьми показующе, в триперстном своем сложении божественное, едину волю, едино хотение, и едино действо исповедают божественное, человеческаго ни. но святая древлеправославная церковь не исповедующих дву существу, и дву волю, во Христе Бозе проклятию предает, сице вопиющи [Потребник, лист 323]: [Не исповедующеи дву естеству, и дву волю, един же состав при Господе нашем Iсусе Христе, ни исповедующе ни приемлюще, да будут прокляти]. елма же убо единоволников повелевает обращающихся ко святей церкви покрещевати: како от новодействуемое имущих крещение, смудрствующих единоволником, приходящих ко истинней христианстей вере не подобает паки совершенно святым крещением крестити? зело подобает.

4: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже возрасти Никон, противомудрствуя святым отцем, согласно же еретиком [Потребник, лист 322], Евтиху, Диоскору, Симону, Монтану, Маненту, Маркиону, Арию, Евномию, Македонию, Аполинарию, Павлу Самосадскому, Савелию, Петру гугнивому, Киру, Макарию, Петру, Оригену, Дидиму, и прочим сим подобным, иже неправо мудрствоваша о Святей Троице, и о воплощении Сына Божия [Кормчая в толк. прав. 1 Василия Вел., лист 224; и Матфей правильник, в главе 2, перваго состава]. от них же ови убо о Божестве неправо мудрствующе преткнушася, яко монтанисты, манентиане, и савелиане, иже три составы единосущнаго Божества: во едино лице смешающе нечестиве сливаху. овии же о вочеловечении Христове, яко Арий, Евномий, Павел Самосатский, иже Сына Божия не единосущна Отцу, но тварь а не творца злочестивии исповедаху. ови едино естество во Христе Бозе умствующе проповедаху, яко Евтих и Диоскор. инии же едину волю, едино хотение, и действо едино в Господе нашем Iсусе Христе, исповедаху, яко Кир, Макарий, и Петр. их же всех нечестиве смыслящих и мудрствующих, о Святей Троице, и о воплощении Сына Божия, святая православнокафолическая церковь яко гнилыя суще уды, отсекши от сообщения своего, клятве предает, сице вопиющи [Потребник, лист 322, и 323]: [Иже не исповедует Святыя Троицы, Отца и Сына и Святаго Духа, да будет проклят. не исповедающии дву естеству, и дву волю, един же состав при Господе нашем Iсусе Христе, не исповедающе не приемлюще, да будут прокляти]. и крещенных от них повеле, егда обратятся ко истинней христианстей вере, не яко крещеных, но яко же явствуют священная правила, сице правило перваго вселенскаго собора, 19. Тимофей прзвитер во изложении о приходящих от ересей. Алексий архидиакон в толковании на правило 95, шестаго вселенскаго собора. и в толковании на первое правило Василия Великаго [Кормчая, лист 40, и 634, и 205, и 225]. и Никон Черныя горы, в слове 63: в толковании на правило перваго собора 19, и в трех чинех. Ибо и нынешнии никонопоследствующии архиереи, и иереи, осуетившеся в мудровании своем отринуша великотаинственное предание, еже сам Христос Бог наш, егда возношашеся на небо, благословив ученики своя предаде, двема перстома благословляти [Лк. зач. 114]. в коем благословении оба таинства православныя веры, вседобре и богатовидно исповедаются, совокуплением бо триех перстов, великаго и двоих последних, тайна Святыя Троицы изъявляется. сложением же двох, указателнаго и великосредняго, тайна самого Господа нашего Iсуса Христа, во двою истеству познаваемаго, разумеется. еже и святый апостол Лука на образе Богоматере вещию изобразив показует [Тихвинская икона Богоматере]: написа бо у Христа благословлящуя руку [якоже история [о Тихвинской иконе] свидетельствует], три убо персты совокуплены воедино, по образу неразделимыя Троицы, яко сыи от Троицы един воплощься от Девы, не разлучися от Отца и Духа. два же перста образуета божество Его и человечество.

Вместо же сего великотаинственнаго христопреданнаго православнаго благословения, благословляют вся таинства церковная и народы, пятию перстами, подобообразне римляном. римляне убо не двема персты, якоже Христос предаде благословляти, благословляют: но странно некако пятию персты. о них же явственно засвидетельствуется в древлепечатном Потребнице сице [лист 584]: [Пятию персты странно некако благословляют]. и понеже убо сопротивно Христову благословению благословляют: сего ради святая православнокафолическая церковь, благословение их клятве предает сице взывающи [Потребник, лист 597]: [Проклинаю иже в латинех творимое странно некако благословение пятмы персты]. Потребник в чине от ересей приходящих. В коем своем новопреданном пятиперстном подобообразном латином благословении отринуша оба таинства таинственнейшая, православныя веры. ибо не совокупляюще триех перст, великаго и двох последних, не исповедуют триех божественных испостасей. не слагающе же двух указателнаго и великосредняго, не исповедуют дву естеству во Христе сшедшуся, божества и человечества. но токмо литеры перстами изобразуют, ими же усилуются имя Iсус Христос изображати. и не токмо сами в благословении своем не изображают, таинств православныя веры, ни исповедуют: но и изображающыя я, и исповедающыя еретиками порицающе, проклинают и мучат сами проклятию подлежащии. святая бо древлеблагочестивая церковь, неблагословляющих двема персты проклятию отсылает, сице восклицающи [Потребник, лист 323 на обор.]: [Иже не крестит двема перстома, яко Христос, да будет проклят]. в чине от яковит.

Темже убо, аще оных вышеименованных еретиков, священная правила повелевают, яко неправомудрствующих о Святей Троице, паки крестити, како сих от новодействуемое имущих крещение, неправославно о Святей Троице, и о воплощении Сына Божия мудрствующих, иже в благословении своем отринуша оба таинства, не исповедующих треми персты, трех божественных ипостасей, двема же, дву естеству во Христе Бозе сшедшуся, не подобает приходящих ко истинней христианстей вере, паки совершенно крестити? ей подобает.

5: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже Никон насади, сопротивно святых отец преданием мудрствуя, согласно же римляном. ибо римляне треми персты, аще и несовокупленне, обаче треми крестное знамение на себе изображают сице: [Два убо перста указателныи и великосреднии, простерта имуще, полагают на главу и на живот. таже палцем внешнею страною полагают на левое рамо посем на правое. два же близсреднии и мизинец ко длани имут согбена]. Катихисис великий, глава.

Сие римлян знаменование, сопротивно святых апостол преданию, и древлеправославныя церкве содержанию, и святый Никифор Панагиот, обличая еретика латинщика кардинала Иоанна Азимита, засвидетельствует сице глаголя: [Почто не согбаеши три персты? но твориши крест обоими персты, и последи палцем внешнею страною, и не одеваешися оружием креста Господня, но совлачишися]. Минея четия Макария митрополита, месяца августа. Сего ради святая древлеправославная церковь крестное их знаменование, яко не по преданию святых апостол знаменающихся, осуждением проклятия облагает, сице вопиюще: [Проклинаю не истинно творящих крестное начертание, иже на своих лицах крест единем перстом начертают латини, яко монофелитяне, и тако причастницы ереси их обретаются, и тако творяще воображают крест вне себе, диаволим научением, идеже бы облещися в крест, они же совлекаются его]. Потребник, в чине от ересей приходящих [лист 597]. Сим последовательне и никонопоследствующии сопротивно древлеправославныя церкве содержанию, треми персты, указателным великосредним и палцем внешнею страною крест на себе изображают, два же перста близсредний и мизинец, ко длани приклонена имут. якоже свидетельствуют Псалтыри новопечатныя, и Скрижаль, на листе 739.

Святая же убо древлеблагочестивая церковь, не знаменующихся, двема перстома, клятве предает, тако гремящи: [Иже не крестится двема перстома, якоже и Христос, да будет проклят]. Потребник святейшаго Иова патриарха Московскаго.

6: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже Никон привнесе, сопротивно святых отец преданию мудрствуя, согласно же латином. латини убо и шаровным строением пишут, и печатают, и соделовают крест от двою древу, на немже новодогматствующе, распятие Христово пишут странно и необычно, не по преданию святых отец, испревращенно сообешанием рук, и сжатыма дланьма. чесо ради святая древлеправославная церковь, в чине приятия латынь приходящих, еже Потребники при святейших патриарсех, Филарете, Иоасафе, и Иосифе изданий свидетельствуют, обличает и проклинает латины, яко за иныя ереси и новодогматствования, сице и за сие, яко пишут распятие Христово странно и необычно испревращено, висит не по подобию, и длани пригвождены, а персты не распростерты но сжаты [Потребник Иосифа патр., лист 600 на об.].

Сим подобне и последователие Никоновы, новомудрствующе о честнем и животворящем кресте, на нем же Христос Бог плотию распяся, иже бе тричастный, трисоставный, и четверочастный, вместо оного от двою древу соделанна научающе утверждают. на немже исповедуют распята быти Христа Бога нашего. якоже Димитрий митрополит Ростовский, в книге Розыске, в третией статии вторыя части, изъявляет глаголя: [Не на брынском осмоконечном Христос распяся, но на римском четвероконечном]. И Пращица во ответе, 115. Сие свое новомудрствование не согласно святым богословцем и всей древлеправославней церкви, не токмо словесы, но и самеми вещьми изъявляюще утверждают. распятие бо Христово пишут и печатают, на дводревнем кресте, подобно во всем латинским распятиям, яже у них нарицаются крыжи, сообешением рук, и сжатыма дланьма. якоже в новопечатных книгах, московскаго друку показуется. сице в Служебнице изданием при Адриане патриарсе, в лето, 7207, в новом завете в четверть листа, изданнем между патриаршеством, в лето 7210, пред Деяниями апостольскими, и в прочих. Святая убо древлеправославная церковь, дерзающих испревращати крестный образ проклятию предает. сице вопиют святии отцы, собравшиися в честней патриархии, святаго града Иеросалима, в тысящи четыреста пятьдесять и пять, глаголюще: [Иже убо дерзнет кто инако веровати, или развращати что от законоположенных, или крестнаго образа, или написания иконнаго образа шаровы, или ино что сущих во святей церкви держимых, по первым обычаем святых отец, и благочестивых царей. аще святители суть, да извержени будут и прокляти. аще ли же иноцы или простии людие, тоюжде клятвою осуждени будут, и святаго причащения да отлучатся]. Свиток многосложный.

7: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже привнесе Никон, сопротивомудрствуя святым отцем, смудрствуя же еретиком римляном. римляне бо трижды глаголют аллилуия, в четвертое приглашают слава Тебе Боже. якоже о сем засвидетельствует преподобный и премудрый в богословцев Максим Грек, в книзе своей, в главе 88: [Еже бо трижды глаголати аллилуия, а в четвертое приглашати слава Тебе Боже, есть римскаго костела новопредание]. и священный священных всероссийских архиереов собор, бывый при царе Иоанне Васильевиче, в лето 7059. на нем же бяху дивный Макарий митрополит, елико святостию и житием словущий, толико в священном писании многотщателный, и от всея церкви препохвалный архиерей, и святоучении, Феодосий архиепископ Новгородский, и чюдотворный Акакий епископ Тверской, и прочии боголюбивии архиереи, и святии игумени и протопопы, и старцы пустыннии, в них же мнози в чюдесех и знамениих, богопрославлени быша, в соборней своей книзе Стоглаве, во главе 42, еже трижды глаголати на псалмопении аллилуия, а в четвертое приглашати слава Тебе Боже, поведает быти латинскую ересь. сего ради и запрещением запрети, дерзающим троити аллилуия, сице глаголя: [Известно же уведехом, от списателя жития преподобнаго отца нашего Ефросина чюдотворца Псковскаго, како его ради молитв святых извести и запрети пречистая Богородица, о трегубой аллилуии, и повеле православным христианом говорити сугубую аллилуия, а в третие слава Тебе Боже. и того ради отныне всем православным христианом, говорити двоегубое аллилуия, а в третие слава Тебе Боже, якоже святая соборная апостольская церковь имея предаде, а не трегубити аллилуия, якоже прежде сего во Пскове говаривали, и по многим местом, а в четвертое приговаривали слава Тебе Боже. сия несть православных предание, но латинская ересь, не славят бо Троицу, но четверят, и Святаго Духа глаголют от Отца и Сына исходяща, и тем раболепна Святаго творят. и того ради не подобает святыя аллилуия трегубити, но дважды глаголати аллилуия, а в третие слава Тебе Боже]. до зде Стоглав. споследствующе убо римляном и ревностнолюбителие новопреданий Никоновых, отвергше древлеправославныя церкве, ангелы преданное содержание, еже на псалмопении глаголати дважды аллилуия, а в третие приглашати слава Тебе Боже, глаголют Никоном уставленное трижды аллилуия, а в четвертое приглашают слава Тебе Боже. сицевое новопредательство и содержательство, чрез церковное предание, и учителство святых отец, новопреданное и содеянное, святая древлеблагочестивая церковь клятве предает, сице вопиюще: [вся, яже чрез церковнаго предания и учителства и воображения святых и приснопамятных отец, новосотворенная и содеянная, или по сем содеятися хотящая, анафема]. собор соединения [Кормчая, лист 641].

8: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже насади Никон, противомудрствуя содержанию древлеправославныя церкве. ибо святая древлеблагочестивая церковь, обычай содержащи име, божественную литургию на седми просфирах совершати. первую полагаше за Господьский хлеб: вторую Пресвятыя Богородицы: третию за всех святых: четвертую за патриарха: пятую за царя: шестую за всех православных живых человек: седмую за усопших. о чесом явственно свидетелствуют святии, Симеон Фессалонитский [глава 92], и отцы афонстии [Номоканон, прав. 210]. Сии же новолюбителнии суще архиереи и иереи, отвергше предание и содержание, святыя кафолическия церкве, воспоследовавше Никонову новопредателству, совершают литургию на пяти просфирах. четвертую за патриарха, пятую за царя отложиша, якоже новоизданнии Служебницы явствуют, и Жезл новопечатный утверждает глаголя [часть 2, возобличение 19]: [Но лучше есть над пятию служити, во образ оныя трапезы, егда пятию хлебы, пять тысящь народа насыти. ибо болшее есть чюдо пятию хлебами четыре тысящи]. Но святая православнокафолическая церковь, смелостне дерзающих древния святых отец, и благочестивых царей обычаи превращати и изменяти, извергши из сана, клятвою облагает, сице гремящи: [А иже убо дерзнет кто инако веровати, или развращати что от законоположенных, (ниже) во святей церкви держимых, по первым обычаем святых отец, и благочестивых царей, аще ли святители суть да извержени будут и прокляти, аще ли иноцы, или простии людие, тоюже клятвою осуждени будут, и святаго причащения да отлучатся]. Свиток многосложный.

9: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже привнесе Никон, несогласно мудрствуя святым отцем, согласно же римляном, римляне бо опресноки своя печатают двочастным крестом. сим последствующе и никонопоследствующии архиереи и иереи, печатают просфиры своя двочастным же крестом в четвероуголней сущим печати, без копия и трости. еже явственно видимо есть от новопечатных их книг, яже преводяще с греческих новых книг, кия печатаются в латынских странах в Риме, в Паризе, и Венеции, во всем им согласно преводят и печатают, да всевсячески им уподобятся. якоже сами о себе свидетелствуют глаголюще: [Яко праведне и нерастленне печатают их латыни, от них же вся наша книги преводим, ничтоже прилагающе или отъемлюще, да совершенне им уподобимся]. Жезл, лист 54. [Креста убо образу от двою древу совокупляюще поклоняемся]. Скрижаль, лист 87. И ему же двочастному кресту покланяются, подобящеся римляном, сим сопротивно же святей церкви. ибо святая древлеправославная церковь, яко просфиры тако панагиарный хлеб, сице и артус, трисоставным крестом, в кругловидней печати, с надписанием евангельским: Се Агнец Божии вземляи грехи мира, с копием и тростию печаташе. и не бо всуе ниже туне сице печаташе. понеже действо проскомидии есть воспоминание страстей Христовых. Сего ради якоже сам Христос распяся на трисоставнем кресте, сице и просфира грядущая образовати самого Христа годствует трисоставным же крестом печататися. ибо без сего трисоставнаго креста Господня, его же честною кровию освяти, не может на проскомидии предложенный хлеб пресуществитися в плоть Христову. сице о сем вопиющу Августину: [Что есть, еже вси ведают знамение Христово, разве крест Христов. которое знамение аще не употреблено будет, или на челах верующих, или в той воде, от нея же раждаемся, или в елеи, имже миропомазуемся, или в жертве еюже питаемся, ничтоже от сих право совершается]. глава 22. и кругловидство бо ея показует [Симеон Солунский, книга 1, глава 88]: [безначалнаго и безконечнаго Слова, воплощенна всем вкупе показующи, и Бога суща, и по нас явльшагося, и воплотившагося поистинне и страдавша]. Но виждь ми, како сих в толь велию ересь впадших, иже самосовершителя всех таинств креста отвергоша, не подобает паки крестити? слышим бо святаго Василия Великаго, в 47 правиле, и Тимофея презвитера, в первом чине, водопредстателей, иже вина в литургии не приносят, но над водою единою служат, повелевающа обращающихся к соборней церкви паки крестити. и аще убо сих водопредстателей, яко отложивших во святей литургии вино в потир вливати, но над единою водою служащих, повелеваюта крестити: како от новодействуемое крещение имущих, иже в божественней литургии, самосовершителя креста Господня, от печатания просфир отвергоша, еже не меньшая есть, но и вящшая онаго отставления вина в литургии ересь, зане сим трисоставным крестом Господним, хлеб и вино приносимое в литургии, пресуществляется в тело и кровь Христову, сице святому Симеону Солунскому вопиющу [глава 62]: [без креста Господня ничтоже совершается божественных таин. тем же и совершеннотворитель сам крест]. и Иосиф Фессалонитский взывает [слово в неделю 3-ю поста]: [Тобою тело и кровь Христову приемлем]. не подобает ко истинней христианстей вере приходящих совершенно паки святым крещением крестити? зело подобает.

10: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже вкорени Никон сопротивомудрствуя святых отец содержанию, согласно же римляном. понеже убо римляне, егда возгласит на литургии священник, словеса Господня: Приидите и ядите, сие есть тело Мое, покланяются. зело утверждает сие и от новых Иоаким патриарх Московский, сице глаголя [Щит веры]: [Сие поклонение ново прииде в Россию, от латинских обычаев]. имже согласующеся, и усердно желателнии любители новопредателств Никоновых, к оным словесам Господним, егда возгласит я священник, покланяются, ибо споследствующе римляном, аще словесы и не изъявляют себе исповедати, якобы онеми словесы Господними единеми точию, предложенный хлеб в тело Христово и вино в кровь Его претворяются. обаче самою вещию, самем си делом показуют себе самех исповедати, яко сими единеми словесы, прелагается предложенныи хлеб в тело, и вино в кровь Господню. сего ради аще и таятся, смудрствующе оным, противомудрствующе же святей древлеправославней церкви, покланяются на возглашение словес оных Господних. ибо святая древлеправославная церковь, содержащи исповедует, предложенным даром, хлебу пресуществлятися в тело, и вину в кровь Господню, знамением креста, и пришествием Святаго Духа. сего ради покланяющиися на воспоминание оных словес Господних, не токмо от древлеблагочестивыя церкве, но и от нынешних некоторых, анафеме предаются. сице взывает Иоаким патриарх Московский [Щит веры, в слове поучителном, на соборе глаголанном, в лето 7198, о поклонех]: [Обычай той есть западнаго костела, отпадшаго благочестия. восточней же церкви, еяже предания чины и обычаи непретворно вси долженствуем хранити, не есть ниже бысть когда, еже в то время поклонятися. (ниже) им же в то время покланятися. (ниже) имже в то время по древнему отцев наших обычаю, отнюд не подобает быти, ниже сообщницы латином будем. да не с ними осуждени будем от Бога, отчюждающеся церкве православныя, матере нашея искренния. глаголют бо закони священнии: иже аще и малейшее что кафолическия церкве подвизая, есть еретик, и Златоуст святыи глаголет: веру превратиша, и мало нечто ново творят. и паки тойже: в вере и мало изменяющим анафема]. книга Щит веры.

11: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже насади Никон, сопротивно святых отец преданием мудрствуя, смудрствуя же еретиком непоклонником. ибо якоже еретицы непоклонницы, о них же святый Иоанн Дамаскин, во изложениих своих, пиша о поклонех земных великаго поста в церкви бывающих, воспоминает, никогда же хотят колен своих в молитвах к Богу преклонити. сице и сии никонопоследствующии, во святый и великий пост, вместо, идеже святая древлеправославная церковь уставила полагати земныя поклоны, полагают поясныя. якоже творец Пращицы объявляя глаголет: [Во всех древних уставех и триодях, во святыи и великии пост, во всем церковном последовании, на трисвятое, на приидете поклонимся, и на всякую славу Псалтыри, на аллилуия, поклонов земных не положено]. ответ 147. Но святая древлеправославная церковь, не токмо повелевает во святый и великий пост, на трисвятое, на приидете поклонимся, и на всякую славу Псалтыри, на аллилуия, и на честнейшую, 17, поклонов, земныя полагати, еже древлепечатныя писменныя харатейныя уставы утверждают: но еще на не поклоняющыя колен в поклонении, во святый и великий пост, и тяжчайшая запрещения и клятвы полагает. яко же преподобный Никон Черныя горы, в слове 57, своея книги повествует. еже во Псалтырех древлепечатных в полдесть, изданных благословением святейшаго Иосифа патриарха Московскаго, со освященным собором, в лето 7154, напечатано сице: [Понеже убо по ненависти древняго нашего врага, и ратника диавола к роду человеческому, сии земнии поклоны, в нынешнее настоящее время, от некиих иереов, иже страха Божия в себе не имут, презираеми бяху. и мнози поклонов не творят в церкви в великии пост, якоже устав повелевает, ово убо лености ради и небрежения, ово же безстрашия ради, и нечаяния будущаго страшнаго суда и вечьных мук. и не хотяще разумети, яко сии земнии поклоны повсюду во обще всем православным, иноком и мирским предани от святых апостол, и святых отец. яко да никако же сии презираеми бывают во святыи сии великии пост, но да и паче подвигнемся. еже исправити сие святых отец предание, сиречь коленное преклонение, якоже устав повелевает, а не разрушати, и вместо света тму возлюбити. проклято бо есть сие, и с еретики отвержено таковое злочестие, еже не творити поклонов до земли, в молитвах наших к Богу, в церкви во уреченныя дни, якоже глаголет Дамаскин во изложении своем, и воистинну убо збысться на сицевых, иже не хотят колен своих преклоняти в молитвах во уреченныя дни, или якоже устав повелевает. [ниже, лист 30] зане во мнозех вкоренися таковое нечестие и ересь, еже коленное непреклоняние во святыи и великии пост. [лист 35] обаче в первых речем о отпадших от церковнаго предания, таковых коленопреклонении, и с еретики отверженных. во изложении Дамаскинове, еже о ересех, начинается сия неколенопреклонная ересь 91, непоклонницы. сии на всяко время молитв своих колен не хотят преклонити, но стояще присно молитвы своя творят. и сия убо ересь зде предлежит нашему утвержению, егда непроизволяюще, или инако некако от десных украдаемся, и не хощем преклоняти колена, рекше кланятися в молитвах во уставленных днех. ибо всяко уклонение от православных велении, отпадение есть от соборныя апостольския церкве, якоже божественнии отцы глаголют, паче же и в сицевых. ибо управленнии посты, и повеленная коленопреклонения во управленных днех, образи нецыи суть православныя веры и непорочныя. и якоже во управленных постех, несть надесно или налево укланятися, якоже прежде речено бысть, тако и в коленопреклонениих, сиречь в земных поклонех, сих убо неизменно и неотложно полагати, во святыи и великии пост, устав святых отец повелевает. [лист 45] и градстии закони сице глаголют: яко еретик есть, и еретическим подлежит законом, и мало что уклоняяся от православныя веры. и Евлогии папа Александрийский вопиет: аще от угодных богоносным отцем поколебает что, не ктому се смотрение нарицаем, но преступление велению, и к Богу нечестие].

12: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже привнесе Никон, противомудрствуя святых отец преданием смудрствуя же римляном. римляне бо стояще на коленех молитвы своя совершают. очесом в соборном ответе Дионисия митрополита Московскаго, с прочими архиереи на латынь изъявляется, идеже пишет тако [Соборник]: Что бо в латынех доброе уведел еси, (ниже) се ли есть смирение, и благочиние во святей церкви, еже папа их клячит на колену своею? (ниже) и вси падающе на колену свою клячат, до скончания богомерскаго пения их. подобне в книзе Артемия старца Острожскаго, на Симона Буднаго о ересех латынских. Четвертая в них ересь глаголемых непоклонителей, котории не покланяхуся по преданию церковному, якоже Господь во время прилежныя молитвы показал учеником, покланяя колена, и падая на своем лицы. (ниже) в лицемерной же их молитве, яко да не познани будут варварским обычаем постоят мало на коленех, яко и татарове. Сим подобне и никоновых преданий тщателнии хранителие, на Троицтней вечери на молитвах, и на преждесвященней литургии [не якоже древлеправославная церковь повелевает, колена преклоншим на землю с главами молитися, якоже засвидетельствуют древлепечатныя харатейныя и писменныя книги, ихже долготы слова убегающе, оставляем именословне зде предлагати]. на коленах стояще молятся. откуду святая древлеправославная церковь на дерзающих изменяти святыми отцы преданная, страшно вопиет взывающи: [храняще же и соблюдающе древнее предание соборныя церкве, и последующе преданием первым пределом, и законом святых и богоносных отец, и учитель наших, и любяще и приемлюще седмое число святых и вселенских соборов, темже и бывшия особныя соборы, их по местом, Святым Духом составленныя, ихже бо они проклятию предаша, проклинаем и мы, и прочая]. евангелие учителное, в неделю 1-ю поста.

13: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже привнесе Никон, сопротивно святым отцем мудрствуя, согласно же римляном. якоже бо римляне сопротивоборствующе древним святым учителем, пишут Иоанна лице орле, а Марка лице львово. еже засвидетелствуют святейший Филарет патриарх Московский со всем освященным собором, и Иов митрополит Киевский с собором, во обличении Кирила Транквилиона, сице глаголюще: [Пишет о четырех евангелистех: Матфея лице человече, Марка львово, Луку телче, Иоанна лице орле, и сим мудрствует по римляном. римляне бо пишут Иоанна лице орле, а Марка лице львово, а не орле]. Сим подобне и последствующии Никонову мудрованию, изменивше древлецерковное предание, пишут Иоанну лицем орлим а Марка львовым. еже самая воображения вида в евангелиях печатных, и на иконах писанная показуют, сия и в книгах, в Скрижали на листе, 463, и в предисловии евангелия, мудрствующе исповедают. святая же древлеправославная церковь повелевает писати святых евангелистов, Матфея лицем человечим, Марка лицем орлим, Луку телчим, Иоанна львовым, сице святый Андрей Кесарийский в толковании Апокалипсии, о четырех животных виденных Богословом, разрешая сказует: [льву убо являющу мужество, и евангелие по Иоанну, якоже глаголет Ириней, за знаменателное того превечнаго царства. в начале бо бысть слово, проповеда. телцу же аки своими си довлеющу труды, правду, и по Луце евангелие, яко законне и священнически Христа родословившу. орлу же целомудрие [свидетельствуетбося сему животному любити сие] и евангелие по Марку, яко скращенное и от пророческаго Духа начинающу. человеку же мудрость, и евангелие по Матфею, яко естеством а не законом проповедавшее Христово рожество]. не тако убо мудрствующих, аще епископи суть, из сана измещет, прочих же от причащения отлучает, сице вопиющии: [Смеющих же прочее инако мудрствовати, или учити, или по богомерзских еретик церковная презирати предания, нова же некая разумевати, или отложити от чина церковнаго евангелие или знамение креста, (ниже) аще епископи суть или клирицы, изметати повелеваем, аще ли же иноцы суть, или белцы, от причащения да отлучатся]. евангелие воскресно, в неделю 1-ю поста.

14: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже привнесоша никонопоследствующии архиереи, сопротивно святых отец преданием мудрствующе, согласно же римляном. римляне убо в живописателстве святых икон, древний обычай изменивше, живописуют образы, не по преданию святых, но от своего умствования. их же святый Симеон Фессалонитский в книзе своей обличая глаголет: [Яко подобает живо писати и благоговейно божественная, и благочестиво, и по преданному обычаю. что же ино у них кроме церковнаго обновися предания? (ниже) и святыя иконы кроме предания иным образом многажды живописуют их и украшают, еже противно святых икон есть паче, яко же шестаго вселенскаго собора шестое правило предлагает. ибо не живописати речет оное (правило) яже простейшим не ползуют, и еже кроме чина, неблагочестно, и отцы сие не приемлют]. глава 22. Сообразне римляном и никонопоследствующии живописцы, изменивше живописателства древний обычай, от святых апостол преданный, изобразующии подобие первообразнаго, иже неизменно в древлероссийстей церкви, до лет Никона храним бяше, по древним церкве преданием, пишут иконы не от древних святых чюдотворных образов подобии, греческих и российских, но от своеразсудителнаго смышления, вид плоти Спаса Христа, и прочих одебелевают, и в прочиих начертаниих не подобно древним святым иконам имеюще: но подобно латинским, и прочим иже в библиях напечатаны, и на полотнах малиованы изображениям изображают. ибо Пресвятую Богородицу уже обрученную мужу Иосифу праведному, и Христа Iсуса рождьшую, пишут непокровену главу имущу, и власы украшену. веруем бо яко Пресвятая Дево Богородица, прежде рожества дева, и в рожестве дева, и по рожестве паки дева. сицевых бо новых видов церковь святая не приемлет. ибо святии апостоли, и святии отцы изображающии на иконах, яко Спаса Христа, и Пречистыя Богоматере, тако и святых образы, благоговейно, во умеренной тонкости, умиленным подобием писаху, якоже сами образи чюдотворнии древлегречестии и российстии, и самого евангелиста Луки писания показуют. иже убо не по преданию святых апостол, и священных отец пишут святыя иконы, сих святии отцы клятве предают, сице вопиюще: [Иже убо дерзнет кто инако веровати, или развратити что от законоположенных, или крестнаго образа или написания иконнаго образа шаровы, по первым обычаем святых отец, и благочестивых царей, аще ли святители суть, да извержени будут и прокляти. аще ли иноцы, или простии людие, тоюже клятвою осужени будут и святаго причащения да отлучатся]. свиток многосложный.

15: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже породи Никон с прочими архиереи, сопротивно святых преданием мудрствуя, имя пресвятое Христа Спаса, с единою иотою пишемое охуливше, яко бы не знаменует Спасителя, но равноухаго, отвергоша. вместо же его вымыслиша новое и неслыханное имя, чрез иоту и иту пишемое Iисус. якоже Димитрий Ростовский, в книзе Розыске, в статии перьвой, первыя части пишет глаголя: [В руском же языке расколщики в две токмо силлябы глаголюще Iсус, не исповедуют Спасителя и Исцелителя душ наших, и вправду в них ин Iсус: неистиннаго бо Iисуса Спасителя и Исцелителя исповедуют, но некоего равноухаго Iсуса]. Подобне сему и в Пращице новопечатней, во ответе 146, напечатано, яко с единою иотою пишемое имя Iсус, не знаменует Спасителя, но равноухаго. но оле дерзости! оле смелости непреподобныя! како не убояшася, како не устрашишася, толь пресвятое имя Iсуса охулити, еже не человеки наречеся, но ангелом. ибо той явивыйся Иосифу во сне, рече: не убойся прияти Мариам жену твою, родит сына, и наречеши имя ему Iсус, еже есть Спас, Той бо спасет люди своя от грех их. сего ради и святая древлеправославная церковь, последствующи ангелову преданию, всюду пиша протолкует имя Iсус Спас. якоже в книзе древлехаратейней Кормчей, в вопросех явствует, глаголя: Вопрос: Что есть Iсус? Ответ: Iсус наречется Спас, спасая род человечь. Подобне в Катихисисе велицем, во главе первой, пространнее о сем изъясняет сице [глава 2]: Вопрос: Еврейское же слово паки Iсус како толкуется? Ответ: Iсус толкуется Спас, или Спаситель, сиречь Избавитель. Что убо еда ли святии древлеблагочестивии архиереи, чюдодействоваху равноухаго именем? еда ли святии велиции чюдотворцы равноухаго именем силы многи творяху? еда ли преподобнии и богоноснии отцы равноухаго именем Iсуса Христа, сего бо в молитве призываху, сего во устех присно имяху, сим именем с бесы боряхуся. по реченному: Iсусовым именем бий ратники, и прочая. Лествичник, слово 21. И како же вероваху, тако и исповедаху Iсуса Спасителя, якоже древлепечатныя писменныя и харатейныя, тако святых мужей и известных преводников и премудрых, книги и преводы, и святых чюдотворцев саморучная писания показуют. их же продолжения ради слова, на среду привносити зде оставляем: но отчасти имать речено быти в третией части. темже убо аще отступивше Iсуса, Ему же покланяется и припадает всяко колено небесных и земных и преисподних. аще отвергшеся Iсуса, Его же аще кто призывает без сумнения Духом и истиною спасен будет. аще отдалившеся Iсуса, о Нем же аще кто что просит, от Отца небеснаго, вся приемлет. аще отчюждившеся Iсуса, Его же подобает всем верным присно имети в сердцех и во устнех, во всех делех своих, по апостолу Павлу глаголющему: аще творите слово, или делом, все во имя Господа Iсуса Христа творите, благодаряще Бога и Отца о Нем. новаго и неслыханнаго Iисуса, якоже Димитрий Ростовский глаголет вправду в них ин Iсус, приемше проповедают, Его же святии апостоли не проповедаша, новаго неслыханнаго Iисуса приемше веруют вонь, его же священнии богословцы писателными гласы не изъявиша. верующе же во инаго Iисуса, всяко веруют во инаго Христа, веруют и нехотяще во инаго бога. ибо святый Кирил Иеросалимский, во оглашении 9, пиша глаголет: [един есть Iсус Христос, имя чюдно пророки провозглашаемо. глаголет бо Исаия пророк: се Спас тебе приидет, имыи с собою мзду свою]. книга Кирила Иеросалимскаго древлеписменная. и аще убо един есть Iсус Христос истинный Бог, якоже и есть. сии же во инаго Iса Христа верующе исповедуют его бога, в него же и крещаются. како убо будет крещение их приятно, во инаго Iисуса крещающихся? аще ли речет кто крещению их приятну быти, да будет новопроповедумый ими ин Iисус Христос несть приятый, како возможно крещение их прияти? аще бо крещение, в нем же изобразуеши крещаяся погребение и воскресение, новопроповедуемаго Iисуса, приемлеши, всяко долженствуеши и самого Iисуса, ему же спогребаешися, в крещении, свосприяти. аще сего не приемлеши, убо ниже крещение приято да будет. убо от новодействуемое имущих крещение, приходящих ко благочестивей вере, подобает паки совершенно святым крещением крестити.

16: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже самосмышленне породи Никон, сопротивомудрствуя преданием святых отец, есть неисповедание в молитве Сына Божия. святии бо отцы, Василий Великий, в завещании своем: Иоанн Златоустый, в Беседах апостольских, на послание к римляном, в нравоучении 8: и в евангелии воскресном, в неделю 17. Преподобный Иоанн Лествичник, в слове 15. Святейший патриарх Филофей Константина града, в предании ко ученику своему: Преподобный Симеон новый Богослов, в книзе своей в слове о молитве: Преподобный Григорий Синаит, в книзе своей, во втором слове о молитве: Преподобный Нил Сорский пустынножитель росийский, в книзе своего собрания, во втором слове: Преподобный Иосиф Волоколамский, в книзе своей, в седмом слове: Преподобный авва Дорофей в завещании ко ученику совему Досифею: Святый Григорий Двоеслов папа Римский во второй епистолии ко Льву царю, о поклонении святых икон: Святый Герман патриарх царя града, в слове о поклонении святых икон: Святый Симеон Фессалонитский, во главах 294, 296, и 297, и прочии святии, вси единогласно повелевают, аще наедине, глаголати: Господи Iсусе Христе Сыне Божии помилуй мя грешнаго. аще ли во обще, то: Господи Iсусе Христе Сыне Божии, помилуй нас. Сию молитву аньгелом Пахомию Великому преданную, святыми богословцы, и священными отцы на молении глаголати повеленную, яже всех есть изряднее, по святому Симеону Фессалонитскому [глава 294], яже от Спасителя в евангелии предана, вся обдержащи вкратце, евангельскаго разума силу, и Господа нашего Iсуса Христа Сына Божия спасителное призывание. о ней же многим иным труды быша преподобных отец наших, и златоглаголивому отцу во триех беседах о божественней молитве сей научающу. (ниже) зане молитва сия Святым Духом глаголется, якоже и Павел глаголет: никтоже может рещи Господа Iсуса, токмо во Святем Дусе, и от Бога есть глаголяи сию. всякии бо дух, иже исповедует господа Iсуса Христа в плоть пришедша, от Бога есть [во главе 296]. яже исповедание веры, и Духа Святаго подателная, и дарований божественных подателница, и чистота сердцу, изгоняет демонов и селение Iсуса Христа, и духовных помышлений и мыслей божественных источник, и грехов избавление, и душам исцелителница, и просвещения божественнаго подателница, и Божии милости студенец, и откровении и поучении божественных со смирением дарователница, едино спасителное носит, зане и спасителное в себе Божие носит имя, еже убо единое имя есть названо на нас Iсуса Христа Сына Божия. и несть ни в чем ином спастися нам, якоже рече апостол. сию, глаголю, молитву Никон с прочими архиереи отставиша, и глаголати не повелеша. вместо же оныя предаша новую глаголати, яже есть: Господи Iисусе Христе Боже наш помилуй нас. не хотящих же послушати, рекше оныя отставити, сея же прияти, клятвенным запрещением обложиша, якоже свиток соборный явствует. в чине напечатанном в Москве, лета 1720-го, како приимати староверцов, обращающихся волею или от принуждения, к нынешней российстей церкви, идеже пишет тако: [не глаголющих молитву, Господи Iисусе Христе Боже наш, сиречь глаголющих, Господи Iсусе Христе Сыне Божии помилуй нас. аки сквернейших еретиков проклинаю]. и аще они проклинают не приемлющих новыя их молитвы, всяко сами тмами прокляти суть, зане сопротивно святых отец учению, паче же всецерковному преданию учаще проклинают. всяк бо всуе проклиная, себе проклинает, глаголет Соломон. ибо на дерзающих пременяти, или прилагати, или отъимати от церковных содержаний что любо, седьмый святый собор, с прочими светлым гласом вопиет, глаголя: [Мы законы церковныя соблюдаем, мы пределы отеческия храним, мы прилагающих нечто, или отъемлющих от церкве проклинаем. и паки: Аще кто все предание церковное написанное и неписаное отметает, да будет анафема]. книга Кирилова, лист 371.

17: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже насади Никон, сопротивомудрствуя святых отец учению, смудрствуя же Павлу Самосадскому. Павел бо Самосадский проста человека Христа нарицаше, сего ради прочитая во евангелии от Иоанна, во главе 5. разделяше стихи сице: И власть даст Ему и суд творити, яко Сын человечь есть. таже аки от инаго начала начиная глаголаше: не дивитеся сему яко грядет час, и прочая. святии же богословцы, Иоанн Златоустый, и Феофилакт, и Максим Грек, повелевают сице читати: И область даст Ему, и суд творити. зде стати. и паки начати: яко Сын человечь есть, не дивитеся сему. еже засвидетелствуется в беседах на евангелие от Иоанна, в беседе 39. и в Благовестнице, в толковании зачала 16, от Иоанна. и в книзе Максима Грека, во главе 72. Чесо ради от павликианския ереси обращающихся к соборней церкви, святая правила повелевают покрещевати. сице правило 19. перваго вселенскаго собора повелевает: [Павликиане покрещеваются, и глаголемии от них причетники, аще без порока обрящутся по крещении да поставлени будут, аще же порочни будут, да извергутся, и диаконисы крещеныя от них, понеже поставления не имут, с мирскими человеки да истязани будут]. Подобне Павлу Самосадскому и Никоновых новопреданий ревностнии хранителие сие стихоразделение от святых, Златоуста, Феофилакта, и Максима Грека зазренное прочитают, еже показуется в новопечатнем Требнице, изданнем в лето 7167, в чине погребения мирян, монахов, и священников, во евангелии от Иоанна, сице: И власть даст Ему, и суд творити, яко сын человечь есть. отсюду паки от инаго начала начинающе глаголют: не чюдитеся сему: яко грядет час и прочая. Сим своим стихоразделением явственно себе самех показуют, смудрствующих Павлу Самосадскому, исповедати Христа Бога нашего суща Бога и человека, проста быти человека. и аще убо павликиан исповедающих Христа Бога, проста человека, божественнии отцы перваго вселенскаго собора, прибегающих к соборней церкви, повелевают, святым крещением очищати. какоже и от никониан, смудрствующих Павлу, имущих новодействуемое крещение, приходящих ко истинней христианстей вере, по томужде святых отец правилу, не подобает паки святым крещением крестити? всячески подобает.

18: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже углуби Димитрий митрополит Ростовский, противомудрствуя святых отец преданием, смудрствуя же римляном. римляне убо. якоже папы их, тако епископи, священницы и прочии вси народи, брады своя бриют. их же брадобрития их ради, святая древлеправославная церковь проклятию предает, сице взывающи: [Проклинаю богоненавидимую блудолюбнаго образа прелесть, душегубителныя помраченныя ереси, еже остругати браду, ейже бысть началник беззаконныи Петр гугнивыи Римскии папа. во царех же тоя ереси началник, гноеименитыи Константин Кавалин иконоборец. и в той ереси и прочии римстии папы погрязоша, и вси латинстии епископи и попове]. Потребник Филарета патриарха, в чине от еретик приходящих. Сообразне сим и последствующии лжеучению Димитриеву, иже в книзе Розыске, во второй части, в статии третией зело утверждает брадобритие, брады своя бриют. ихже брадобрития ради их святая древлеблагочестивая церковь, клятве отсылает вопиющи: Аще убо кто прекословит и непокорив, и паки яко пес своя блевотины начнет пожирати, сице кто возследовати начнет древним еретиком, царю Константину гноетезному, и римскому папе Петру гугнивому, и евхитской ереси, по великому Епифанию, и инем прочим таковым, паче же иже Бога не знающим, и сия святых апостол, и святых отец, иже на седми вселенских соборех бывших, тако же и поместных девяти преданныя божественныя законы и предания презрит, (ниже) на таковых по божественным правилом, буди общая церковная клятва прежде бывших святых собор, и благоверных царей, якоже в предисловии пишет седмаго вселенскаго собора, и в прочих божественнаго писания. егоже проклятию предаша, и мы проклинаем. Служебник святейшаго Иосифа патриарха [изданный в лето 7155, лист 632].

19: Нынешния великороссийския церкве ересь, юже породи Петр Могила митрополит Киевский, сопротивно святых апостол преданием мудрствуя, согласно же еретиком евномианом. евномиане убо вместо погружения, на главы своя возливают воду до пояса. сего ради приходящих евномиан ко святей церкви, повелевают священная правила, паки совершенно святым крещением крестити [Потребник, лист 572]. сице правило святаго вселенскаго собора осмое завещавает [Кормчая, лист 88]: иже единем погружением крещающиися, евномиане, и савелиане, и фриги, яко еллини прияти будут. Толкование: И тии еретицы суть, иже единем погружением крещаются, а не треми якоже православнии. сии аще приступят к соборней церкви, якоже погани прияти будут. и прежде крещения время доволно поучаются, и божественных писании да послушают, и потом совершенно крещаеми бывают, и помазуеми. до зде от правила. Им же последующе и римляне, в крещении своем такожде обливают, а трижды не погружают. Сим всем подобне и Никону последствующии пастыри, хотя аще и не у всей России, крещение обливателне действуемо есть, но в Киевстей и Смоленстей епархиях, и у некоторых высоких персон, совершается крещение обливанием, каковии и сами суть великороссийстии пастыри обливанцы, от них же по всей России священницы рукополагаеми суть, за равносилное и равночестное с трипогружателства крещением обливателное исповедуют и имеют. якоже сами о себе свидетелствуют [книжица истинное оправдание поливателнаго крещения, глава 12, лист 47]: [Мы бо, реша, приемлем крещение погружателное, не отмещем же и поливателнаго. но сие и оное за равносилное и едино неотменное исповедуем]. о чесом выше в пределе 2-м, доволно явлено есть. и аще убо евномиан божественнии отцы втораго вселенскаго собора, яко обливателне крещеных, прибегающих к соборней церкви, яко некрещеных повелевают паки крестити. кто бы от благомыслящих дерзнул отрещи, яко по сему правилу никониан, имущих новодействуемое крещение от священников, иже имут рукоположение от обливателне крещеных архиереов, иже не имут истиннаго крещения, приходящих к православней вере, не подобает паки святым крещением крестити? поистинне подобает. но да не вся российския церкве по единой исчисляя ереси, в безмерное долготы множества ради их слову простру, и тако доброжелателных слышателей слухом бриткость сотворю. прочее прочия самем вежественнейшым в писании разсмотряти оставляю.

20: Оставляю скверное их в подпупии женстем совершаемое обливанием крещение. ему же начальник бысть Петр Могила Киевский, иже прием от римлян, смудрствуя им, повеле, егда жене неудобное будет рождение, сиречь, егда младенец не скоро раждается, и близ смерти видится, показал бы главу, или ину началную тела часть, крестити и бабе, или кто любо прилучился; поливая ону часть, яжебыся из ложесн показал.

21: Оставляю заедино и равно приятелство их, согласно римляном, обоих глагол при крещении глаголемых [Скрижаль, в слове о седми тайнах], еже крещается раб Божии, страдателне. ово убо есть римскаго костела новопредание. оно же восточныя церкве содержание. из них же оное убо по святаго Симеона Солунскаго словесем, явствует волное и самохотное приемлющаго крещение [книга 1, глава 61]. сие же показует, аки насилием и нуждею крещает.

22: Оставляю новоуставленное их, еже устави Никон, миропомазание при крещении по всему телу бываемое, сопротивно святых отец преданием, согласно же римляном. римляне бо убо помазуют миром во время своего крещения, по всему телу, от главы даже и до ногу, по жидовски. якоже свидетелствует в Кормчей сице [лист 11]: [Егда Лев папа венча на царство в Риме князя Карула, греческим законом, примесив же законы жидовския. и не вем которым умыслом, от главы даже и до ногу миром его помаза]. Сим подобне и никоновых преданий ревностнии хранителие, жидовским обычаем, вместо еже на сердцы, и на плещу, и между рамома святым миром помазовати. еже показуется в Требницех новопечатных.

23: Молчю о нововведеннем звоне бываемем на литургии, возглашаемым от священника словесем Христовым, приимите и ядите латиноримскаго чюждаго благочестия костела породе [книга Щит веры, беседа 3]. егоже первее Никон в российскую церковь привнес устави, и предком своим по себе остави. сим бо своим звоном никонопоследствующии уподобляются римляном, соуподобляющеся в мудровании, понеже убо римляне исповедуют сими Христовыми словесы, пресуществлятися хлебу в тело, и вину в кровь господню. сего ради в то время в един колокол звон сотворяют. подобне и сии, якоже словесы исповедуют темиже Христовыми словесы предложенным даром прелагатися в плоть и кровь Господню [Пращица, ответ 193], еже показует Требник Петра Могилы: сице и самою вещию сим своим звоном изъявляют тожде смудрствовати [новопечатный устав, глава 29].

24: Молчанием прехожду нововведенный, сопротивный святей восточней церкви, егоже нововвед Никон в российскую церковь определи, смудрствуя папежаном и униятом, еже на литургии на возглашение словес Христовых, иереом и монахом открывати главы обычай [книга Врачевство, ответ 10]. коего древле яко в восточней, сице в великороссйистей церкви отнюд не бяше.

25: Претекаю симониатство в российской церкви ныне содержащееся, имже подобящеся римляном отступником святокупльствуют. якоже бо в Риме чрез злато и сребро церковно служителие получают себе церковныя степени, еже засвидетелствуется в книзе О вере: симониатству, рече, в Риме бывати не новина, и папежь папежа подкуповал [лист 139]. сице и в России хотящии взыти на священство, диаконство, и прочия степени, златом и сребром стяжавают себе саны. ибо кииждо от них хотящии рукоположитися купует себе рукоположение, ов за тридесять, ов за четыредесять ин же за пятьдесят рублев. и в диаки бо причестися, становится в десять, пятьнадесять, и двадесять рублев. сие убо симониатство клятве и анафеме святии отцы предают [Кормчая, глава 36]. яко поставляющии за мзду, по Исидору Пилусийскому, уподобляются Июде продавшему Христа, поставляющиижеся Симону волхву. Сице бо страшне взывает блаженный Геннадий, патриарх Царя града, со всем своим освященным собором: [Буди убо и суть отлучени, и всякаго священническаго достоинства чюжди, и проклятию и анафеме подлежат, и даяи, и приемляи, непродаемую благодать Пресвятаго Духа, иже стяжати священство за сребро мнит, и сие подати на сребре обещаваяй, аще причетник. аще людинин есть, любо обличается, любо не обличается сие сотворь]. Потребник, лист 719.

26: Прешествую евхитство в россианех ныне содержимое. ибо якоже евхиты еретицы, долгия власы растяще ношаху. о них же святому Епифанию архиепископу Кипрскому свидетельствующу [Никон Черныя горы, слово 36]. сице и россияне, пременивше естественную подобу в преестественную, мужие овии долгии власы растят, и инии же и накладныя парики, якоже латыни, лютори и калвини, на главах носят, жены же власы глав своих стригут. еже обое есть зло, и Богу противно. мужу бо нелепо есть власы растити, яко началство свое от Бога данное погубляет, и покровенною главою молитву деет, жена же стригущи главу свою, началство мужне восхищает. явственно о сем свидетельствующу святому Иоанну сице: [Муж аще власы растит безчестен, и начал свой погубляет, и покровенною главою молится Богу. жена же аще стрижет главу, началство мужеское восхищает]. к коринфям, беседа 26. Сице же убо покровенною главою молящихся, святая древлеправославная церковь, проклятию предает вопиющи сице: [Проклинаю еретическое приятие, еже агарянским обычаем последовавше, и неоткрытою главою молятся]. Потребник, лист 605.

27: Не воспоминаю оригенствования в россиянех нововведеннаго. иже смудрствующе Оригену еретику о зачатии человечестем, научают, яко не купно душа с телом в зачатии человечестем бывает. но мужеск пол чрез 40 дней, женск же чрез 80 дней во утробе матере воображается и растет, и тогда Богом одушевляется [Жезл соборный новопечатный, глава 27]. еже есть сопротивно святых отец преданием. ибо преподобный Иоанн Дамаскин сицевое мудрствование нарицает оригенскою блядию [книга 2, глава 14]. научает же купно души с телом в зачатии человечестем бывати, а не овому убо прежде, овей же послежде.

28: Не изъявляю о бракосочетании россиан с еретики, иже сопротивно божественных отец правилом творяще, браком сочетавают дщерей своих с еретики, латины, люторы и калвины, и сами от них поемлюще за себе и сынов своих сочетаваются. еже убо с еретики в святовство входити, священная правила зело возбраняют. сице правило собора иже в Лаодикии, 10: [С еретики в сватовство не сходитися]. на поле: у еретиков не женитися, ни дщерей своих за них христианом не давати. и в Номокононе правило 52, глаголет: такожде и с латины аще православная жена сочтется, с распустом брака и запрещению подлежит, по 12 главу, 3 стиха. еже в Матфеи. аще ли кто преступит уставленная, да отлучится.

29: Не сказую о молении их с еретики, иже презревше святая святых отец правила, последующе еретиком латином, кии во время своея службы, различных вер еретиков в своя костелы пущают, всяких вер еретиков, латин, люторов, и калвин, в церковь, совершаемей службе, наипаче же егда бывают коронования царем, браки высоким персонам, и погребения, невозбранно приемлют. сего ради священными правилы и от церкве отлучаются. сице правилу святых апостол, 45, вопиющу: моляйся с еретики да отлучится.

30: Не глаголю о трапезствовании их с еретики, иже сопротивно святых отец преданием творяще, купно якоже духовнии, сице и мирстии, из единых сосудов, с латины, люторы, калвины, турки, и иными неверными языки, ядят и пиют купно. божественнии отцы зело возбраняют верным с еретики ясти. якоже блаженный Иоанн Златоустый взывает глаголя [Маргарит, лист 582]: Услышите вси вы, иже с еретики вкупе ядущии, болезненнаго сего ответа, яко вы Христовы врази бысте. иже врагом царевым друг есть, сей не может друг царев быти, и жити не достоин есть, но со враги погибнет, и горшая подъимет. слово о лжеучителех. Сему подобне и преподобный Иосиф Волоколамский вопиет: [Творяй бо сия, чюжда себе творит Христовы церкве, аще кто и безплотных житие поживет, еретиком же приобщаяся в службе, или в любви, таковыи есть чюждь Владыки Христа]. Сего ради святая церковь ядущих с еретики клятве предает, сице восклицающи: [всякаго ядущаго с еретики, или пиющаго, или дружбы деющаго, и любви, и соединение, таковаго анафема]. Зинарь, глава 76, и 112.

31: Не глаголю о манихействовании их, иже подобящеся манихеом, якоже латыни, лютори и кальвини, в астрономствовании, и звездном движении непрестанно упражняются. солнца, луны, и прочих планет движения разсуждают. и ни единаго дне и часа без смотрения не оставляют. на кииждо год новыя календары издающе составляют. Сицевое убо новомудрствование их святая древлеправославная церковь клятве предает, сице гласящи: [Проклинаю прелесть их, иже зрят в бег небесныи, оттуду сведшеся в ересь манихейскую]. Потребник, лист 602.

32: Не глаголю о разрушителстве их святых постов, иже святая церковь уставила на очищение душевное, и всякия среды и пятка, вселетнаго окружнаго обхождения. иже якоже в прочих смудрствуют латином, сице и всем. ибо латини буестию гордости надмевшеся, святыя посты разрушивше, не хранят я по уставу уставленному святыми апостолы, и святых отец правилом. еже нарицается,

Date: 2015-05-22; view: 637; Нарушение авторских прав; Помощь в написании работы --> СЮДА...



mydocx.ru - 2015-2024 year. (0.007 sec.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав - Пожаловаться на публикацию