Главная Случайная страница


Полезное:

Как сделать разговор полезным и приятным Как сделать объемную звезду своими руками Как сделать то, что делать не хочется? Как сделать погремушку Как сделать так чтобы женщины сами знакомились с вами Как сделать идею коммерческой Как сделать хорошую растяжку ног? Как сделать наш разум здоровым? Как сделать, чтобы люди обманывали меньше Вопрос 4. Как сделать так, чтобы вас уважали и ценили? Как сделать лучше себе и другим людям Как сделать свидание интересным?


Категории:

АрхитектураАстрономияБиологияГеографияГеологияИнформатикаИскусствоИсторияКулинарияКультураМаркетингМатематикаМедицинаМенеджментОхрана трудаПравоПроизводствоПсихологияРелигияСоциологияСпортТехникаФизикаФилософияХимияЭкологияЭкономикаЭлектроника






Methodical guidance for laboratory work №9





Experiment №1. Receiving of cupper glucerate

In 2 test-tubes pour 10-12 drops of 10% solution of NaOH and 3-4 drops solution of CuSO4. Then in test-tube add 3-4 drops glucerine, in second test-tube add 3-4 drops of ethanol and mix it well. In first test-tube arise dissolving of precipitation with formation cupper glucerate:

2 NaOH + CuSO4 ---> Cu(OH)2 + Na2SO4

CH2 – OH CH2 – O\

| | Cu

CH – OH + Cu(OH)2 --- > CH – O ∕ + 2H2O

| |

CH2 – OH CH2 – OH

 

Experiment №2. Proof of acidity properties of phenols and receiving of sodium phenolutes and its properties.

In test-tube pour 5-6 drops of solution of phenol and add drop by drop of 10% solution of NaOH till dissolving it. Formatted sodium phenolutes, dissolving in

C6H5-OH + NaOH ---> C6H5-ONa + H2O

To the reciting solution of sodium phenolutes add by drops 5% solution of СН3СООН till formation muddy of free phenol.

С6Н5-ОNa + СН3СООН ---> С6Н5-ОН + СН3СООNa

6.Literature:

1. J. M. Sehgal. Modern Chemistry, class XI, Delhi, 1989 - 15 items.

2. Jean B. Umland & John M. Bellama, General Chemistry. Houston. USA. 1996 - 1 item.

3. Darrel D. Ebbing, General Chemistry, Wayne University, USA. 1990 - 3 items.

4. Karen C. Timberlake, Chemistry - An Introduction to General. Organic and Biochemistry, Los Angeles, USA, 1991-1 item.

 

7.Control:

1. Compare acidity of acetic acid and ethyl alcohol. Explain what substance and why possesses greater acidity.

2. Place of increases of acidity following compounds: n-methylalanine, aniline, n-nitroalanine. Give the explanation different acidity of compounds.

3. Place in row of decreases of acidity following compounds and explain the differences in acidity of the compounds:

а) 2-bromoethanol; ethanol; 2,2,2-trybromoethanol;

в) phenol; n-nitrophenol; n-aminophenol;

4.Palace following compounds in row of increases of acidity:

а) methylamine; dimethylamine; aniline;

в) ailine; n-aminophenol; n-amino benzoic acid.

 







Date: 2015-06-08; view: 381; Нарушение авторских прав



mydocx.ru - 2015-2024 year. (0.005 sec.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав - Пожаловаться на публикацию