Главная Случайная страница


Полезное:

Как сделать разговор полезным и приятным Как сделать объемную звезду своими руками Как сделать то, что делать не хочется? Как сделать погремушку Как сделать так чтобы женщины сами знакомились с вами Как сделать идею коммерческой Как сделать хорошую растяжку ног? Как сделать наш разум здоровым? Как сделать, чтобы люди обманывали меньше Вопрос 4. Как сделать так, чтобы вас уважали и ценили? Как сделать лучше себе и другим людям Как сделать свидание интересным?


Категории:

АрхитектураАстрономияБиологияГеографияГеологияИнформатикаИскусствоИсторияКулинарияКультураМаркетингМатематикаМедицинаМенеджментОхрана трудаПравоПроизводствоПсихологияРелигияСоциологияСпортТехникаФизикаФилософияХимияЭкологияЭкономикаЭлектроника






Обучение аудированию иноязычной речи. Аудирование как вид речевой деятельности. Уровни сформированности умений аудирования





Listening comprehension - the process of understanding speech in a second or foreign language. It focuses on the role of individual linguistic units (phonemes, words, word combinations, etc.) as well as the role of the listener's expectations (background knowledge) and the knowledge of context.

Аудирование - рецептивный вид речевой деятельности, представляет собой одновременное восприятие и понимание речи на слух.

 

Texts for listening: announcements, advertisements, songs, news, TV and radio programs, weather forecast, instructions, asking and giving the way, teacher’s instructions during the lesson, conversations (including telephone), interviews, speeches, lectures, stories, fiction, fairy tales, TV / video films / cartoons.

В обучении иностранным языкам аудирование выступает как цель и как средство обучения. Если аудирование рассматривать как цель обучения, то в результате изучения иностранного языка в средней школе (на базовом уровне) ученики должны научиться относительно полно и точно понимать высказывания собеседников в стандартных ситуациях повседневного общения, понимать основное содержание и извлекать необходимую информацию из различных аудио- и видеотекстов.

Аудирование как средство обучения применяется как способ введения языкового материала в устной форме. Работа с аудиотекстами на уроке способствует также отработке различных навыков и умений, например, обсуждение прослушанного текста способствует развитию речевых умений. В этом случае аудирование также выступает как средство обучения языку.

Аудирование устной речи обеспечивается механизмами, которые в условиях естественной коммуникации работают почти синхронно. Основные механизмы аудирования: речевой слух (распознавание слов, идентификация понятий), память (кратковременная, долговременная, оперативная (- это кратковременная память, которая способна удерживать информацию дольше 10 сек)), вероятностное прогнозирование (знание о контексте (деловая встреча, разговор по телефону)) и артикулирование (внутреннее проговаривание речи).

 

Kind of listening:

· listening for general understanding (for gist) – ознакомительное аудирование

· listening for specific information – выборочное аудирование

· intensive listening – с полным пониманием

· extensive listening – больших объемов

 

1) Listening for general understanding/ for gist The listeners want to get the general picture. They want to have an idea of the main points of the text -and overview - without being too concerned with the details.
2) Listening for specific information Тhe listeners want to extract bits of information - to find out a fact or two. We may listen to the news, only concentrating when the particular item that interests us comes up disregarding the other information.
3) Intensive listening/ listening for details The students are asked to listen to a passage with the aim of collecting and organising the information that it contains. The type of the passage contains more concrete information, which may be quite densely packed, and often is not easy for the students to understand on first hearing because they have to be able to access texts for detailed information.
4) Critical listening This sort of experience can be acquired through listening to lectures, interviews, Radio plays, as well as short easy stories read aloud by the teacher or heard on the tape. The students are asked to listen to a passage with the aim of understanding the author’s message or the speaker’s attitude, usually with one’s own comment on the content of the passage.

 

Выделяются четыре уровня понимания: уровень слов, уровень предложений, уровень сложного синтаксического целого (смыслового куска) и уровень текста. Основным отличием этих уровней является глубина и точность понимания, а также сложность операций, совершаемых слушающим.

Понимание на уровне слов носит фрагментный характер, оно зависит от соотношения между активным, пассивным и потенциальным словарями слушающего. Начинающий аудитор часто различает на слух отдельные слова и наиболее фразы, догадываясь на этом основании о теме сообщения.

Понимание предложений зависит от их синтаксической особенности. Простое предложение не представляет собой сложности. Особую сложность представляет понимание логико-грамматической структуры сложного предложения.

Учитывая данные о ступенчатом характере понимания, предлагают следующее деление:

1. Уровень фрагментарного понимания.

2. Уровень общего понимания.

3. Уровень детального понимания.

4. Уровень критического понимания.

 

Tasks for teaching listening:

· Matching

· Multiple choice

· Gap-filling/table-filling

· True/false/not mentioned

· Q/A, including ‘Why’ questions

· Rearrangement

· Jigsaw listening

 

Stages of a listening class:

 

 

 

· Pre-listening

PRE-LISTENING OBJECTIVES: to provide a context, to awaken students’ background knowledge of the topic, to give a purpose to listening, to pre-teach or revise necessary vocabulary. PRE-LISTENING TECHNIQUES: predicting the order of events, predicting what will happen, predicting true/false statements, predicting words which will be used (closed choice; gap-filling), predicting how words will be used.

• While-listening

While-listening techniques: Linguistic responses - Pause and predict, Open-ended questions, Gap-filling; Non-linguistic responses - Closed questions (yes/no; true/false), Drawing a picture, Selecting pictures, TPR (total physical response tasks)

• Post-listening

Post-listening objectives: The objectives of the stage are to use the listening text to practise another skill. For example, you may use the text as a basis for a role play or do some writing.

A teacher or a tape?
Teacher Tape
l The students can see the speaker and can therefore pick up a lot of information from facial expression and other body language l It provides a good model of native speaker pronunciation
l If the teacher produces the text from memory, rather than reads it, the text will contain natural repetition, hesitation, etc. It is more lifelike and will be easier for the students to understand l For some text types (airport announcements, dialogues) it is more realistic  
l The students’ reactions will be seen by the speaker l The tape can be replayed repeatedly
l There are no problems with poor quality recordings l Sometimes in real life we cannot see the speaker (telephone conversations, listening to radio) and so tape’s lack of body language can be an advantage
l The students will get familiar with teacher’s pronunciation (NOTE that it may be also a disadvantage) l Tapes can be used for individual study
l There is no need to organize equipment in advance and there is no fear of the equipment breaking down  
Kind of material advantages disadvantages
Live- listening
  • Speech is spontaneous, with natural repetitions, hesitations, etc.
  • Students can pick up a lot of information from facial expression and other body language.
  • Students can interact with the speaker (ex. ask to explain).
  • There are no problems with poor quality recordings or equipment breaking down.
  • Students may hear not a perfect model of the language (esp. when they are talking with each other).
  • Students will get familiar with their teacher’s pronunciation.
 
Recorded materials
  • Allow to bring a variety of voices and accents of native speakers into the classroom.
  • It’s possible to stop the tape where students wish or play it again.
  • In real life we can’t see the speaker sometimes (telephone conversations, listening to the radio), so the tape’s lack of body language can be an advantage.
  • Visual clues are not presented.
  • Students do not participate but just overhear what other people are talking about.
 
Authentic materials
  • Students are encountering a totally natural “slice of life” – a good sample of real English.
 
  • Often difficult for students at lower levels to understand
  • The passages are often too long and structurally difficult.
  • The speech is not clear.
Video
  • Visual clues are presented, so a lot could be understood from body language.
  • Opportunity to listen to overlapping dialogues, unfinished sentences, interjections, etc.
 
  • With visual senses engaged students pay less attention to what they are hearing, they can treat it as they treat watching TV – lazily, so the picture serves as a distractor.
       

 

Date: 2015-07-27; view: 352; Нарушение авторских прав; Помощь в написании работы --> СЮДА...



mydocx.ru - 2015-2024 year. (0.007 sec.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав - Пожаловаться на публикацию