Главная Случайная страница


Полезное:

Как сделать разговор полезным и приятным Как сделать объемную звезду своими руками Как сделать то, что делать не хочется? Как сделать погремушку Как сделать так чтобы женщины сами знакомились с вами Как сделать идею коммерческой Как сделать хорошую растяжку ног? Как сделать наш разум здоровым? Как сделать, чтобы люди обманывали меньше Вопрос 4. Как сделать так, чтобы вас уважали и ценили? Как сделать лучше себе и другим людям Как сделать свидание интересным?


Категории:

АрхитектураАстрономияБиологияГеографияГеологияИнформатикаИскусствоИсторияКулинарияКультураМаркетингМатематикаМедицинаМенеджментОхрана трудаПравоПроизводствоПсихологияРелигияСоциологияСпортТехникаФизикаФилософияХимияЭкологияЭкономикаЭлектроника






The perception of time





 

All the phenomena of the world around us are processes that naturally evolve and change over time. The perception of time relations of objective phenomena is a reflection of their sequence and duration.

 

The perception of the sequence of events is based on clear and objective dissection of the existing shift of some phenomena other. Some phenomena are reflected in the mind as acting directly on us at the moment, others - as previously perceived to be the third - as expected and has not yet arrived.

 

The perception of the sequence of events associated with the concepts of past, present and future, reflecting objective, repetitive processes in nature: regular change of the day night day and night, the seasons, and so on

 

The perception of the sequence of events relies thus on the generalization of previous experience and are almost always characterized by high accuracy. Some errors may occur in the representation of the sequence of events long past due to loss of memory of the individual performances.

 

Perception duration events. This perception is based on the idea of ​​the beginning and end of the phenomena, that is, on the idea of ​​a moment that has already passed, and that starts the countdown (in running such a role played by the time of launch), and of the moment, which concludes the phenomenon, and whose terminated due to time (when running such a moment would finish). If the event takes place very slowly, the perception of its duration is based on the indicators to divide time for certain segments. So, at long-distance running while overcoming the race can be divided into separate sections, corresponding to the amount of time it takes to run each lap.

 

Since the perception of duration is always associated with a variety of pop-in memory representations, it differs a great inaccuracy. The estimated lengths of time are never empty, they are always filled with any intermediate events. Only an idea of ​​the beginning and the end of the presentation without any intermediate actions or events (even those which are committed against this phenomenon) can not cause the presentation duration, because in this case, the beginning and the end would merge into a single view. Completion of the length of time one or the other activity by other developments is essential to assess its duration.

 

 

A reflection of complex forms of temporal relations are the perception of tempo and rhythm.

 

The perception of tempo. This perception reflects the rate at which succeed each other in the individual elements of the commit time of the process, such as the alternation of sounds. Tempo characterizes this alternation from one side only - speed following some elements of the others.

 

The perception of rhythm. This perception is reflected in the structure of the repetitive time of the complex phenomenon known as the rhythmic figure. Examples are the different rhythms in the music. We distinguish between the rhythm of the waltz and the polka rhythm in the characteristic features of their rhythmic figures. In the waltz, this figure consists of three, with polka - of the four elements.

 

Основные понятия теории Выготского. Выготский рассматривает развитие, прежде всего как возникновение нового. Стадии развития характеризуются возрастными новообразованиями, т.е. качествами или свойствами, которых не было раньше в готовом виде. Источником развития, по Выготскому, является социальная среда. Взаимодействие ребенка со своим социальным окружением, воспитывающим и обучающим его, определяет возникновение возрастных новообразований.

 

Выготский вводит понятие «социальная ситуация развития» — специфическое для каждого возраста отношение между ребенком и социальной средой. Среда становится совершенно иной, когда ребенок переходит от одной возрастной стадии к следующей.

 

Динамика возрастного развития. Л.С. Выготский выделяет стабильные и кризисные стадии развития.

 

Для стабильного периода характерно плавное течение процесса развития, без резких сдвигов и перемен в личности ребенка. Стабильные периоды составляют большую часть детства. Они длятся, как правило, по нескольку лет. И возрастные новообразования, образующиеся так медленно и долго, оказываются устойчивыми, фиксируются в структуре личности.

 

Кроме стабильных, существуют кризисные периоды развития. Кризисы, в отличие от стабильных периодов, длятся недолго, несколько месяцев, при неблагоприятном стечении обстоятельств растягиваясь до года или даже двух лет. Это краткие, но бурные стадии, в течение которых происходят значительные сдвиги в развитии.

 

В кризисные периоды обостряются основные противоречия: с одной стороны, между возросшими потребностями ребенка и его все еще ограниченными возможностями, с другой — между новыми потребностями ребенка и сложившимися раньше отношениями со взрослыми. Сейчас эти и некоторые другие противоречия часто рассматриваются как движущие силы психического развития.

 

Периоды детского развития. Кризисные и стабильные периоды развития чередуются. Поэтому возрастная периодизация Л.С. Выготского имеет следующий вид:

 

- кризис новорожденности;

 

- младенческий возраст (2 месяца-1 год) — кризис 1 года;

 

- раннее детство (1-3 года) — кризис 3 лет;

 

- дошкольный возраст (3-7 лет) — кризис 7 лет;

 

- школьный возраст (8-12 лет) — кризис 13 лет;

 

- пубертатный возраст (14-17 лет) — кризис 17 лет.

 

Возрастная периодизация Л.С. Выготского 1. Кризис новорожденности – самый яркий и несомненный кризис в развитии ребенка, т.к. происходит смена среды, переход из утробной среды во внешнюю среду.

2. Младенческий возраст (2 мес.-1 год).

3. Кризис одного года - имеет позитивное содержание: здесь негативные симптомы очевидно и непосредственно связаны с позитивным приобретениями, которые делает ребенок, становясь на ноги и овладевая речью.

4. Раннее детство (1год–3года).

5. Кризис 3-х лет – называется также фазой строптивости или упрямства. В этот период, ограниченный коротким промежутком времени, личность ребенка претерпевает резкие и внезапные изменения. Ребенок проявляет строптивость, упрямство, негативизм, капризность, своеволие. Позитивное значение: возникают новые характерные черты личности ребенка.

6. Дошкольный возраст (3-7 лет).

7. Кризис 7 лет – был открыт и описан раньше других кризисов. Негативные стороны: нарушение психического равновесия, неустойчивость воли, настроения и т.д. Позитивные стороны: возрастает самостоятельность ребенка, изменяется его

отношение к другим детям.

8. Школьный возраст (8-12лет).

9. Кризис 13 лет – негативная фаза возраста полового созревания: падение успеваемости, снижение работоспособности, дисгармоничность во внутреннем строении личности, свертывание и отмирание прежде установившейся системы интересов, продуктивности умственной работы учащихся. Это вызвано тем, что здесь происходит изменение установки от наглядности к пониманию. Переход к высшей форме интеллектуальной деятельности сопровождается временным снижением

работоспособности.

10. Пубертатный возраст (14-18 лет).

11. Кризис 17 лет

 

 

Age periodization LS Vygotsky 1. Crisis of the newborn - the most vivid and undeniable crisis in child development, as medium is changed, the transition of the uterine environment to the external environment.

2. Infancy (2 months to 1 year).

3. The crisis one year - has positive content: negative symptoms are obvious and directly linked to positive acquisitions, which makes the child gets to his feet and mastering speech.

4. Early childhood (1year-3years).

5. Crisis 3 years - also called phase obstinacy or stubbornness. During this period, the limited short time, the identity of the child is undergoing drastic and sudden changes. Child shows obstinacy, stubbornness, negativism, moodiness, self-will. Positive value: there are new characteristics of the child.

6. Pre-school age (3-7 years).

7. Crisis 7 years - was discovered and described before other crises. Disadvantages: mental-balance, instability will, mood, etc. Positive aspects: increasing the child's independence, it changes its

relation to other children.

8. School age (8-12years).

9. The crisis of 13 years - negative phase of puberty: the fall of academic performance, decreased performance, lack of harmony in the internal structure of the individual, before collapsing and dying off of the established system of interest, the productivity of intellectual work of students. This is due to the fact that it changes the setting of the visibility to understand. The transition to a higher form of intellectual activity is accompanied by a temporary decline

efficiency.

10. Pubertal age (14-18 years).

11. The crisis of 17 years

 

The stage of early childhood (up to 3 years).

 

Infancy (up to 1 year). The baby is living in a specific social situation of helplessness and the only means of mediating all of its manifestations, is an adult. A mother is always with the child, so the child's relationship to reality from the very beginning have a social nature: the leading activity of child - emotional communication. For two months, the child starts to react on the appearance of the adult: a smile, motor reaction. To 6 months communication activities are developed: the child recognize his mother. Adults develop a child's hand: give him a toy, include communication through the object, encourage him to act with things.

 

On the border of infancy and early childhood is a transition to substantive action. It starts with the formation of a practical and sensorimotor intelligence.

 

Early age (1-3).

The leading activity of this period - subject-manipulative. Child learns how to use things (spoon, a pencil, a bucket, etc.), he opens the door without help, pours sand.

In this age things are a way for the child to establish interpersonal contacts. Communication, in turn, is mediated by the child object actions and virtually separated from them. But by the time when a child is 3, he begins to compare himself with adults ("I")

 

II. Childhood (3-11 years).

 

Pre-school age (3-7years). The desire for independence brings the child to role-playing game that simulates the attitude of people in the labor process. Thanks to game devices child takes on the role of adult and simulates the game of their interpersonal relationships. So, the role-playing game, connect communicating and activities with things, and ensures their combined influence on the development of the child. A child wants to take a new social position, and by the end of this period, the child has desire to learn something, he wants to get the result of his activities, he wants to study.

 

Primary school age (7-11 years). This is the phase of operational and technical activities, mainly teaching. The child learns to read and write. During the process of teaching his intellectual and cognitive abilities are formed, the system of the child's relationship with others is developed. But there is a time, and a child wants to imitate the behavior of adults, wants equal attitude to him.

 

III. Adolescence (11-17 years).

 

The early adolescence (11-14 years). A new activity appears during this period - intimate personal and emotional communication with peers. Children unite with people who are on the same stage with them. Leaders are appeared among children. There is a "sense of maturity" - a special form of consciousness through which the adolescent compares himself with others, find role models and restructures his activities and relationships.

 

It is important that the child's communication circles do not get out of control of adults ("difficult age", "awkward age").

 

The older adolescence (15-17 years). There is there again appears a need for self-knowledge, self-consciousness is formed, adolescents set the goal of self-development, self-improvement, self-actualization. Carried out professional and personal self-determination, it is important to know who he will be in future. Leading activities - educational and professional, during which formed worldview, professional interests and ideals.

 

Date: 2015-07-23; view: 263; Нарушение авторских прав; Помощь в написании работы --> СЮДА...



mydocx.ru - 2015-2024 year. (0.007 sec.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав - Пожаловаться на публикацию